Jun 23, 2010

~ nasib kita suatu hari nanti...camana ye?????~

salam semua
hari ini hari rabu...hari bertemu pelanggan bagi opis cheqna...pasti akan ada klien yang datang sebabnya nak amik duit bantuan yang belum diorang amik lagi...kalu hari rabu memang opis cheqna akan sibuk memanjang n staf kat opis ni tak dibenarkan keluar pada hari rabu..just duk opis tunggu klien datang jela..
actually staf kat sini dah buat pembayaran kat pusat2 pembayaran di kampung2 yang berkenaan..jadinya bagi mana2 penerima bantuan yang belum amik...hari rabu la diorang leh datang opis untuk amik duit. kadang bila cheqna ikut bebudak ni g buat pembayaran...tengok makcik2..pakcik2 yang dah tua datang amik duit...ada ketikanya cheqna nanges...kalau sesekali cheqna ikut bebudak ni g buat pembayaran kat umah lagi la cheqna mudah menitiskan air mata...sedih weh...
terfikir...camana la agaknya nasib cheqna bila dah tua nanti....ada klien kami ni bukannya tak de anak..tapi mungkin anak2 tak amik peduli pasal mak ayah diorang kot.. kesian...kalu g kat umah orang2 tua lagi la....huhuhuhuhu memang sedih....sama r kalu g kat rumah kanak2...lagila sayu n sedih....
makcik2/ pakcik2 ni ada yang bernasib baik n ada yang tidak....kadang dengan RM200 yang diperoleh bolehla mereka menampung kehidupan mereka....tapi kalau mereka ada anak2 yang erm....means yang menagih dadah ke memang susah r....ada ketikanya duit bantuan tu anak yang amikkan..tak sampai ke tangan mak ayah..so kalu kes2 sebegitu, kami akan g hantar sendiri r ke rumah..senang cerita...
ada satu kes baru ni..makcik tu sebatang kara..dia ada pelihara anak angkat...setiap hari g ngadu kat jiran bahawasanya duit bantuan dia hanya dapat RM100 kadang RM50..jadinya makcik tu bagitahu kami...so kami stop dulu pembayaran untuk dia...means tak bagi anak angkat dia amik...bila kami g tanya dia seolah2 bela anak angkat dia plak..mungkin anak angkat dia dah warning kot..
mak cheqna selalu cakap.."kalu anak2 ma tak mboh jaga ma..hantar la ma ke rumah orang tua" huhuhu insyaallah ma..selagi anak2 ma ni ada..takkan kami biarkan ma keseorangan.. insyaallah...
nasib kita..kita tak tahu kan camana....semoga kita semua sentiasa berada di bawah lindungan Allah SWT

21 comments:

  1. betoi kan cheqna.. InsyaAllah.. harap2 kita dpt jaga ibu bapa kita dihari tua mereka kan.. kesal tgk sikap anak2 zaman skrg yg suka ambik mudah kan..

    ReplyDelete
  2. idzalia
    harapnya begitulah...
    tu la....bebudak zaman skang sukar untuk diduga
    harap2 kita termasuk dlam golongan yang mampu menjaga orang tua kita =)

    ReplyDelete
  3. sian tengok org2 tua yg dihantar ke umah org2 tua neh, harap2 anak2 dapat jaga kita dengan baik dan kita sbg anak jaga ibu bapa kita dengan baik, insyaallah...

    ReplyDelete
  4. kesian bagi org2 tua yg tak bernasib baik ni..harap2 perkara macam ni tak terjadi pada parent kite or kite sendiri..

    what goes around comes around..

    ReplyDelete
  5. kesian bagi org2 tua yg tak bernasib baik ni..harap2 perkara macam ni tak terjadi pada parent kite or kite sendiri..

    what goes around comes around..

    ReplyDelete
  6. aleeya

    insyaallah..sekiranya kita berbuat baik pada orang tua kita..pasti kita akan dirahmati.....insyaallah

    ReplyDelete
  7. jaijina
    setuju..
    hukum karma...tapi ada gak anak2 yang jenis tak kenang budi ni..takut suami...ikut sangat cakap isteri....macam2...

    ReplyDelete
  8. hmm betul tu.. hana ingat kalau kta wat baik pada mak ayah kita, esok2 anak2 kita pon akan buat yang sama pada kita..

    mudah2an..

    ReplyDelete
  9. kih3..ingatkan insylh nk hntr mak tdi. hehe.


    tp itu la kan..kemudian2 hari ni tataw la anak2 cmne perangainye..wisau.

    ReplyDelete
  10. sorang mak boleh jaga 10 anak, tapi 10 anak belum tentu boleh jaga sorang mak kan....

    kalau tak boleh nak jaga dan bela dorang sekalipun, jangan la duk tambah beban dorang lagi...

    huhuhu....

    ReplyDelete
  11. hana
    betul tu
    sentiasala berbuat baik pada orang tua kita..kalu diingatkan jasa mereka pada kita..memang tak terbalas la

    ReplyDelete
  12. baby bery

    huhuhuhu...jangan weh..setakat ni cheqna masih mampu lagi jaga mak...
    takkan dihantar kemana2...cheqna nak jaga mak cheqna sampai bila2..

    ReplyDelete
  13. ain

    betul tu kak
    cheqna setuju.....10 orang anak belum tentu lagi mampu jaga mak dan ayah kan????
    mintak2 kita tak macam tu

    ReplyDelete
  14. cheqna..didik anak2 kita hormat org tua..dekat dengan Allah...insyaAllah..

    ReplyDelete
  15. izzah

    itulah yang sebaiknya kan???
    insyaallah..

    ReplyDelete
  16. ashie023

    tu r..gane ah nasib kita kekgi..
    ke kita akan saing kat umah orag2 tua ni???
    mintak jauh weh.....

    ReplyDelete
  17. Semoga kita juga tidak menjadi penghuni rumah orang2 tua satu hari nanti dan anak2 sentiasa menjadi pembela kita. :)

    ReplyDelete
  18. salam..
    simpati kat makcik tu
    moga adalah yang sudi
    membantu..

    ReplyDelete
  19. zulkbo
    wsalam..
    kami sentiasa membantu setakat termampu...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~