Apr 24, 2010

~ x suka ~

salam semua
erm..hujung2 minggu ni bersantai la setelah keje umah semua dah disiapkan...cuma petang karang ada xtvt berkelah kat sekayu...jom sape2 nak ikut meh...
cheqna nak luahkan sedikit kekesalan terhadap sikap orang melayu kita ni...
kenapa perlu ada sikap hasad dengki?????kenapa perlu busy body pada tempat2 yang tak patut..
yang tak patut maksud cheqna...sebagai contoh...kalau keburukan orang habis dicanangnya satu kampung.....anak orang tu tak baik..kuar ngan jantan..dah mengandungla..dah rosakla...tak elokla..habis keburukan orang dijaja...tapi bila anak dia yang wat hal...senyap je...langsung tak bunyi pape...tak plak dia sibuk tuk canangkan satu kampung tentang keburukan anak dia yang kena buang sekolah....yang buat perkara tak senonoh.....pandai lak marah kalu ada orang tanya
lagi satu tak boleh tengok orang lain lebih..
"anak ko masuk U amik apa"
"amik medic"
"ooo..kena suruh anak aku amik medic gok r...boleh jadi doktor" anak dia waktu tu baru tingkatan 4...masa anak dia lepas SPM result so so la...tapi dapat gak masuk matrik amik akaun
"eh..anak ko dah lama belajar..tak habis2 lagi ke??ke dok lulus periksa???"perghh soalan
"dokla..anak kita kan amik 4 tahun belajar.....ni dia habis la bulan 5 kekgi..
"mesti duk saje dumah kekgi ork"
"duk saje la sekejap..bulan 7 dia sambung master plop"
"erm..aku nak suh anak aku sambung master etek r"
adoila....makcik ni...tak reti aku dibuatnya
"bakpe wat umah gitu??kecik ngat tandas..orang bila dah buat baru ni, buatla beso sket.."
cheqna geram cheqna jawab
"dakpela tandas kecik pun...bukan nak tido dalam tu"
hehehehehe terdiam makcik tu...
"erm....aku nak beki mula r umah aku tu...nok wat comel dari hok mung ni..."
"watla mokcik oi.....mokcik kan pitih dok habis..."
geram weh...
siap r anak2 dia nanti dipaksanya bagi duit...tak tahulah yang mana dapat bagi coz anak2 dia semua dah bersuami....tinggal yang sekolah menengah n yang duk U tu je....
apa yang cheqna nak highlight kan ialah sikap tu..kenapa perlu ada dalam diri kita???
moga2 cheqna n semua pembaca kesayangan tak akan ada sikap yang tak elok tu ok...
daaaaaaa

2 comments:

  1. berbual tu dlm bahasa apa? x paham lah...

    ReplyDelete
  2. anonymous..

    sorry...tu dalam dialek ganu...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~