Mar 8, 2010

~ entah bagaimana nasib kita suatu hari nanti ~

salam semua
sabtu 6 mac 2010
pagi area kul 9
tengah mengemah kat dapur
pintu utama ku buka leluas

ok..cheqna tengah mengemah2 dapur...kat luar dah siap kemas dah..sementara tunggu kain baju siap dibasuh so cheqna kemaskan bahagian dapur..basuh sinki..lap pape yang patut...

tetiba..dengo macam org bagi salam...belum sempat ku jawab makcik itu sudah sampai ke dapur...

" orang ajok ma g baca yasin ma dok g ke?"

" ma x dop..balik kg "

makcik tu menghampiri aku..

"wok..pinjam duit puluh ya..abang ** dok cakak nok ngamuk doh tu..dia suh mari pinjam duit ngan dikna( cheqna la tu )"

" eh..kita tak dop duit...esok baru nak g amik duit..hari ni dop kije..x dop duit"

"puloh ya je wok "

" x dok..x dok..kita memang x dop duit"

cheqna teruskan xtvt mengemas dapur tanpa mempedulikan makcik tu...menyesal sebab bukak pintu luar tu...

makcik tu balik...

ok sebenarnya makcik tu memang orang2 kampung tak berapa suka kat dia...anak dia ada 3 ke 4 orang erk..lupa...semua dah besar..dah kahwin n tak balik langsung tengok mak ayah diorang sejak mereka kerja n kahwin..semua lelaki anak diorang..skang kat umah tu ada 3 orang r..makcik tu..suami dia n anak dia..yang sedihnya anak yang duk ngan dia tu drug addict...

cheqna tak salahkan makcik ni..dulu dia ok..skang dia macam dah alami tekanan perasaan...kesian kat dia sebenarnya tapi kami tak mau ajar dia dengan cara bagi duit kalu dia mintak..duit tu anak dia yang nak..kalu tak de duit anak dia tu akan pukul dia..

makcik ni punya stail skang..rumah sape2 sekalipun kalu pintu terbuka dia akan nonong je naik n mintak duit..langsung tak de perasaan malu..ada makcik kat umah tu pernah bagi duit..so hari2 dia g mintak..mana nak tahan kan...skang kita orang memang tak akan bukak pintu kalau kiteorang nak duk dapur ke...nak tido ke...nak sembang2 ngan anak beranak ke..sebab dia akan naik je...

kesian sangat kat dia..lagi 3 anak dia tu tak tahulah masalah ape..dah lama tak balik even hari raya..kesian sangat2..dulu2 makcik ni baik...dia jadi gitu lantaran tertekan dengan kehidupan dia kot..dengan anak2 yang macam gitu..

area umah cheqna skang banyak sangat kecurian...sekalipun dah tangkap..bila kuar dari penjara buat balik...hari tu tayar bawah umah cheqna yang masih lagi elok hilang..sepupu sebelah umah hilang pam racun..ntahlah..ramai sangat drugg addict kat umah..bimbang mak cheqna yang bangun kul 4am tu untuk g kedai..moga2 tak de papelah...

erm..mengingatkan makcik tu..cheqna terfikir macamanalah nasib cheqna suatu hari nanti..boleh ke bergantung pada anak2??hah!!!anak???kahwin pun belum...boyfriend pun nehi he...sudahlah cheqna...dah dah dah p wat kije plak....hehehehe..semoga Allah melindungi kita sentiasa..insyaallah..

buat yang dah ada anak...didik n bimbinglah anak dengan baik agar tidak terjerumus ke kancah dadah yang bisa merosakkan segalanya.....kerana dadah hidup musnah.. pilihan di tangan kita...

baibaibaibai

6 comments:

  1. kesian jugak kat mak cik tu kan Cheq na....
    tapi nak buat camno...ade anak pun buat2 lupe kat mak ayah dia...

    ReplyDelete
  2. mawar berduri

    tu la..kesian sangat2...apatah lagi kalu tertengok dia dipukul..
    dah wat report pun tak jadi ape gak..

    ReplyDelete
  3. maslinamansor

    tu la...moga2 kita tak kan melalui apa yang dia lalui

    ReplyDelete
  4. Cik Cookie

    nasib baik cheqna duk ngan mak..hehehe

    btw..CC kelantan kat ne erk??kot2 leh jumpa ke..=)

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~