Dec 24, 2009

~ BoMoh ~

salam semua
kali ni cheqna berkongsi sebuah cerita yang berlaku pada family cheqna...terpulang pada semua nak percaya atau tidak pasal isu2 bomoh2 ni....cheqna pun tingtong gak sebenarnya...tak tahu nak caya ke tak...
begini kisahnya....
mak cheqna menjadi ibu tunggal seusia 38 tahun...waktu tu cheqna berusia 20 tahun...tahun pertama, kedua dan ketiga memang sangat2 mencabar buat kami sekeluarga...
ingat lagi satu petang tu...mak cheqna balik umah nanges2 sambil bagitahu jangan sesekali bagitahu nama mak kepada mak cheqna..means nenek cheqna la kepada orang ni ( seorang lelaki tua yang cheqna panggil dia toksu ) dia ni ada hati kat mak cheqna...umur dalam lingkungan 70-an rasanya..
dia terus terang ngan mak cheqna...tapi mak cheqna tolak cara baik r..mak cakap anggap dia macam ayah je...tapi mungkin dia tak leh terima..dia dah ada isteri..isteri dia sakit...
ingatkan tak de pape berlaku...cheqna pun tak perasan tau...hinggalah satu hari kami balik kampung kat machang kelantan..
pok sedara cheqna perasang something pada kami sekeluarga...dia suh g berubat...
mak cheqna ni tak percaya sangat pada bomoh2 ni...tapi dia g gak kat Kemaman..
tok bomoh ni bagitahu ma..ada 7 orang lelaki yang berminat pada ma..siap dia bagi nama lagi...orang tu macamana...tok bomoh ni jugak siap pesan kat ma jangan terlalu baik dengan orang yang nama sekian sekian..
tok bomoh bagitahu banyak sangat orang yang 'buat' kat mak skang( dulula )...so dia tolong mak la tu...
mak bagitahu waktu maghrib ada la dia dengar orang seru nama dia...pintu bilik dia macam ada orang hogeh (emmm apa erk dalam bahasa standard ) macam goyang2kan kot...mak jadi garang ngan anak2...selalu cheqna kena tengking...mak macam panas duk dalam rumah sendiri....banyak sangat benda yang berlaku...
setelah hampir 7 tahun berlalu...
mak semakin ok..alhamdulillah...dan yang menakjubkan semua nama lelaki yang tok bomoh tu sebutkan dah ditemui mak dan memang betul diorang semua tu menaruh perasaan pada mak..yang skang ni cuma tinggal sorang je...mengikut kata bomoh tu...budak yang terakhir minat kat mak ni..budak muda..umur muda berbanding ngan ma.....so cheqna still searching r ni..hehehehe
orang yang tok bomoh tu tak bagi baik pun mak dah jumpa...memang betul apa yang bomoh tu bagitahu n nape dia tak bagi mak baik ngan orang tu...boleh berkawan tapi takleh terlalu rapat...
alhamdulillah..skang mak dah tak de pape...sihat alhamdulillah...
mungkin apa yang bomoh tu bagitahu satu kebetulan tapi ntahlah...sebab apa yang dibagitahunya tu semuanya memang betul2 terjadi... nak percaya atau tidak wallahualam...yang penting mak sihat alhamdulillah...
yang penting gak...kena bersabar dengan setiap ujian yang didatangkan dari Allah untuk kita semua.....
tadaaaaaa

18 comments:

  1. waowww.. sape bomoh y kat kemaman tu?? lya pon dr kmn.. bomoh y kat kg berenjut k??? lya btul2 truja bila baca n3 ni... cz lya pon alami pkara mcm pelik2.. n mmg btul tjdi pd diri lya.. sbb tu lya pcaya... ( tp lya truk kna buatan org.. smpai kuar jarum bkarat kot najis... smpai xsdr.. tp mmg truk peristiwa y lya alami.. & lya btl2 trauma n tseksa..,, tp lya xbrani nk crita dlm blog...lya dh buat n3.. tp xpernah publish.. lya jd takut)... cz,, mde2 mcm ni bkn smua pcaya.. kcuali jk org itu & familynya y mgalaminya.. Tp alhamdulillah,, apa y mnimpa pd diri lya byk mbuka org skeliling akn kwujudan mde2 ghaib ni.. cz.. jiran2 n kwn2 n sdara2 melihatnya dgn mata sndiri apa y menimpa diri lya... mendengar dgn telinga sndiri mcmana suara lya mjdi lain(..smasa kjadian lya xsdr..tp smuanya suami lya n mama lya y ceritakn smula)...

    -->http://cahayahatiku-lyafrina.blogspot.com/2009/09/ksah-hdup-kta.html

    (ini adalah.. pristiwa y tlatest.. tp lya xcerita dgn detail... sbnarnya.. lya & suami dh derita slama 3 thn.. sjk lya kawin)

    ReplyDelete
  2. setakat ni belum ada pengalaman berbomoh2 atau jumpa bomoh atau yg sealiran dengannya..

    tapi kisah mak cheqna ni makan tahun juga ek?

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Tak bestlah kalau main-main guna bomoh ni kan...... cam tak adil jer .......Biarlan orang lain guna bomoh...tapi kita....jangan sesekali ..... berdosa tu....ukhussss

    ReplyDelete
  4. salam cheqna...

    Benda-benda macam nie.. benar belaka . Manusiakan ada macam-macam watak dan perangai .

    Alhamdullilah... mak awak dah sihat . Selepas ini kena lebih berhati-hati yea...

    muahhhh !

    ReplyDelete
  5. yg penting akhirnya kembali pada jalan yg diredhai Allah...sesungguhnya doa adalah senjata umah yg paling berkuasa...

    ReplyDelete
  6. nasib baek dah ok kan k.ina...
    sabar je la...
    sy sendiri dlu kureng jgk bab2 bomoh semua ni

    tp bnda2 mcm tu ada sebenarnye
    org kita still amalkan

    mntak dijauhkan
    ^_~

    ReplyDelete
  7. kesian kan..mmg ada org guna khidmat bomo tuk tujuan pikat org..ksian mak cheqna kan..nsb dh ok..syukur la..

    ReplyDelete
  8. Lya

    betul tu...kadang kita ni takkan percaya melainkan kita sendiri alami ataupun kita sendiri yang menyaksikannya

    harap2 lya dah sihat skang ni...

    ReplyDelete
  9. si tedi

    adalah dalam 2,3 tahun mak tak berapa sihat

    tapi skang alhamdulillah...

    baru2 ni masa kemas umah ada gak terjumpa mende yang pelik2...

    tapi kami wat tak tahu jela

    ReplyDelete
  10. chekde..

    ape yang berlaku pada mak cheqna... bomoh tu tak bagi balas balik...katanya skang biar mak sihat...urusan lain biar Allah yang tentukan..

    alhamdulillah mak dah sihat..

    ReplyDelete
  11. Linda

    salam kak..

    tula manusia ni unik...rambut je sama hitam...

    pepun mak dah sihat skang..alhamdulillah

    ReplyDelete
  12. zul..

    betul tu

    doa adalah senjata terbaik bagi kita umat islam...

    ReplyDelete
  13. cik lizi

    betul tu..

    menda2 macam ni memang ada..

    kena berhati2 jela skang ni..

    ReplyDelete
  14. amy

    menjadi ibu tunggal diusia yang muda ni bukan senang..

    alhamdulillah kami sekeluarga mampu harunginya

    selalu mendoakan agar mak sentiasa sihat...amin...

    ReplyDelete
  15. dik intan...
    alhamdulillah...mak akak dah sihat skang ni

    thanks...

    ReplyDelete
  16. jadi ibu tunggal macam2 dugaan kan. su perasan lebih2 lagi kalau duk kampung. syukur mak su xpenah kena ape2. mohon kita seisi keluarga d jauhi dari perkara2 tidak baik ni. amin.

    ReplyDelete
  17. s.u.r.i.a

    memang...hanya yang alami je dapat mengerti...

    amin....

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~