Nov 29, 2009

~ KeRiNdUaN ~

salam semua..


aku adalah mangsa keadaan..22 tahun hidup di muka bumi...hanya sekali melihat wajah ayah kandung...itupun tatkala aku berusia 2 atau 3 tahun..manakan mampu untuk aku mengingati wajah ayah kandungku...


aku hidup bersama ibuku dan juga adik beradik tiriku...mereka semuanya baik...tidak pernah membezakan kasih sayang..tapi jauh disudut hatiku...aku rindukan belaian, pelukan manja seorang ayah..


setiap kali peperiksaan, aku selalu mendapat nombor 1, saat itu, aku terbayang alangkah indahnya kalau dipeluk oleh ayah kandung..sama2 meraikan kejayaan aku dalam peperiksaan ini..tapi ternyata itu hanyalah angan2 yang tak mungkin kesampaian...pedih dan sedih tatkala melihat orang lain dipeluk dan dicium mesra oleh kedua orang tua masing2...aku????


seingat aku, aku pernah bertanya pasal ayah kandungku pada ibuku...tapi aku dimarah...dan bermula saat itu, aku tidak lagi pernah bertanya pasal ayah pada ibuku..takut ibuku terluka lagi...waktu itu umurku belasan tahun kot....antara ayat yang masih aku ingat ialah " untuk apa awak ingat orang yang langsung tak pernah amik peduli pasal awak" saat itu air mata ibuku berderai...


cukup..aku tak akan bertanya lagi....semuanya aku abaikan sahaja..walau dalam hati hanya tuhan yang tahu...


sehinggalah tatkala usiaku 22 tahun...dengan tidak sengaja..aku dipertemukan dengan orang yang selama ini aku ingin temui...saat itu, hanya tuhan yang tahu...air mata yang jatuh berderai tidak mampu merawat kedukaan di hati...setelah hampir 22 tahun hidup..inilah kali pertama aku melihat wajah ayah kandungku...Tuhan...sungguh besar kuasaMU...aku tidak mampu berkata apa2..hanya tangisan yang kedengaran...

sampai skang hanya itu pertemuan yang terjadi..aku tidak mampu untuk bertemu lagi lantaran ibu yang tidak mengizinkan..ntahlah..aku pun tidak tahu alasan apa yang menyebabkan ibu tidak mengizinkan aku bertemu..demi menjaga hati ibu yang sekian lama menjaga aku..aku turutkan sahaja..tidak mahu digelar anak derhaka... tapi dalam hati..hanya allah yang tahu...

kerinduan itu tetap ada...tapi harus ku pendam buat seketika...sampai masanya akan ku lunaskan jua kerinduan terhadap ayahku...

untuk suami isteri..sekiranya ada masalah..bawaklah bincang baik2..elakkan perceraian...bukan hanya suami dan isteri yang terdera..malah anak2 yang tidak berdosa turut menjadi mangsa...

kakiku punya nota : tidak berkaitan ngan cheqna...

6 comments:

  1. btul~
    sokong sgt~
    husband and wife tu ptt pk sehabis2 nye b4 buat keputusan yg akan bg ksan pd anak2 ;)

    ReplyDelete
  2. anakcikmad

    memang....

    bila dah ada anak..setiap keputusan yang diambil harus difikirkan sama implikasinya pada anak2...

    ReplyDelete
  3. betoi3... bila dah jadi ibu bapa ni kena pikir jauh ke dpn bkn ikut perasan aja.. kecian kan kat anak2 yg jadi mangsa keadaan..

    ReplyDelete
  4. akak ingat kisah cheqna td...huhuhu..


    kasi email add. cheqna, nanti akak kasi nombor phone akak...

    ReplyDelete
  5. mamadanish

    kak..kisah pe kak???

    huhuhuhuhu

    dah dapat dah

    ReplyDelete
  6. idzalia

    betul tu..

    janganla terlalu mengikut emosi bila membuat sesuatu keputusan
    semua perkara kena fikir....

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~