Oct 21, 2009

KaLau DaH BuKan JoDoH

salam semua
tetiba cheqna rasa macam kecelaruan emosi berlaku..mentang2 baru pah tadbir TSCS...
actually cheqna ada sembang ngan kawan lama kat sini...baru tahu dia baru je putus tunang.. huhuhu..x de jodoh kan..yang buat cheqna berfikir ialah mereka dah berkawan 7 tahun...bertunang baru je..janjinya nak ikat 2 tahun..tapi belum sampai setahun dah berpisah... puncanya????dikatakan lelaki itu yang berubah...
family kawan cheqna dah agak stress la...biasanya kalau terputus tunang ke..cerai ke.. masyarakat biasanya akan menuding jari kepada kaum wanita...mereka bukannya tahu hal yang sebenar tapi mereka lebih suka bermain dengan andaian sendiri..kesian kan???
mengikut kata kawan cheqna..bekas tunang dia mula berubah sikap setelah mengenali seseorang kat tempat keje dia...em..mungkin terkena guna2..melalui makanan kot...em..cheqna ni bukannya mahir sangat bab2 cam gini...nak percaya macam tak nak..tak nak percaya macam nak percaya....tapi kesianla..memang kesian kan...
pada dia..yang dah berlaku..dah pun berlaku..dia perlu terus memandang ke hadapan..melalui kehidupan yang penuh cabaran selepas ini...tipulah kalau tak sedih kan..yup..dia akui dia sedih tapi berpada-pada la..janganlah sampai merana diri sendiri..semuanya bergantung pada kita
ada setengah org bila putus cinta..putus tunang..sanggup tak makan tak minum..actually sape yang menyeksa diri sendiri skang???cheqna pun pernah terluka...tapi makan tetap makan... kecewa tolak tepi r...putus cinta..kecil je bagi cheqna..cheqna suka bayangkan bagaimana agaknya kehidupan isteri yang ditinggalkan suami???tak kisahlah bercerai hidup atau bercerai mati...tentu dugaan hidup lagi mencabar kan???cheqna tau sebab mak cheqna kematian suami pada pagi raya tahun 2002..masa tu baru umur 38 tahun..banyak benda yang mak cheqna tak tahu sebab selama ni terlalu bergantung pada suami..
beruntungnya mak cheqna sebab ada anak2 yang dah besar..paling kecik masa tu umur 18 tahun..bayangkan ibu2 tunggal yang anak2nya masih kecik..sedih kan..macamana la nak sara anak2 tu kalau ibunya tidak bekerja dan kurang kaya...
em..apepun yang berlaku dalam kehidupan kita..putus cinta or putus tunang...percayalah kehidupan perlu diteruskan..hanya Allah yang maha mengetahui..kecewa pastinya ada...tapi jangan sesekali biarkan kecewa itu yang menguasai kita...biar kita yang menguasai kecewa.. insyaallah hanya Allah yang maha mengetahui segalanya..
kalau dah bukan jodoh kita...terimalah segalanya dengan redha..
tadaaa...

10 comments:

  1. huhuhu!

    dik..

    kalo dah mmg bukan jodoh kita.. berchenta seribu tahun pun takkan menjanjikan sebuah kebahagiaan..

    percayalaa.. ada insan lain yg lebih baik menanti..

    :)

    ReplyDelete
  2. sis nita

    betul tu kak...

    insyaallah...

    amin....

    mintak2 bakal suami nama amin...hehehehe

    ReplyDelete
  3. ekeke..
    poyo jek kann..nak yang bernama amin.

    "Kang yang datang berjanggut, tua nak mampus, buat hapa !! "
    itu kata P.Ramlee.. bukan akk .

    Besh arr awak.. frust tonggeng menonggeng
    makan tetap makan . caya lah.

    ReplyDelete
  4. sis linda

    erk..akak tak kata ek??

    yela..dah akak taip je kan...hahahahaha

    serius kak...frust tonggeng ke tonggang ke makan tetap makan kak..

    x mo seksa diri kerana CINTA

    ReplyDelete
  5. huhuhu siannya dia...

    tiba2 mcm terasa pulak diriku ni...

    hik3....

    ReplyDelete
  6. Na... ok gak kalo aku putus cinta pastu xlalu nak makan...

    automatik diet. xyah susah2 nak tahan diri dr makan. mesti sebulan je berat aku dah kembali macam dulu kan? Hahahahaha...

    ReplyDelete
  7. miss nurul..

    terasa ke???

    huhuhuhu

    yang penting hidup perlu diteruskan

    ReplyDelete
  8. ciktc

    tu r...

    takpe gemuk ke kurus ke yang penting kita bahagia

    ReplyDelete
  9. ye betul...

    putus cinta x semestinya kena merana.


    Alfatihah buat ayah Cheqna dan KRina juga..

    ReplyDelete
  10. kak rina

    betul2...

    time kasih kak

    semoga roh ayah kita berdua tenang dan aman damai disana

    amin

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~